Tuesday 28 August 2012

Salam taknak sambut


tekak ok skit dah..
dah makan..dah minum air panas oklah skit..

pasal makan..hari ni xmakan kt cafe..g makan jauh skit ke tapah..makan kt telekom..chor juli ler punya hey..
dah agak dah mesti jupe org2 majlis..kebetulan dalam meja geng2 MDT tu adelah 2 org kwn oldskoll aku..dari jauh c syairah dok melambai2...



g lah sua tangan lgpun musim2 raya kan..bukan selalu dpt jupe..
dok salam2 deme2 yg dok semeja ngan si syairah & nani ni..adalah sorg ni dak kg En.Suami..
baik punya aku dok menyalam org lain semua sambut tgn aku..die yg dok sebelah c syairah leh aku sua tangan wat deq jer..siap aku cuit pun leh tunduk ke lantai..padahal die dok sebelah jer kwn aku yg baru jer aku salam sampai turn die xkan lah xsedar...sampai kwnnyer plak yg panggi2 namanya suh salam..aku pun nak cover segan..wat2 lah lawak.."heheh xperlah xnak salam syok sgt main msg hehehe" kwn2nyer pun ikut gelak.. trus aku salam kwn aku sorg lg yg dok kiri die..org lain siap leh tunggu turn nak salam.dah salam sume semeja tu trus ler aku lari dok ngan geng2 uitm..ilang mood nak beramah mesra ngan 2 kwn aku tu..


Dari al-Bara’ bin ‘Azib radhiyallahu ‘anhu, dia berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَا مِنْ مُسْلِمَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَيَتَصَافَحَانِ إِلاَّ غُفِرَ لَهُمَا قَبْلَ أَنْ يَفْتَرِقَا
Tidaklah dua orang muslim saling bertemu kemudian berjabat tangan, kecuali akan diampuni (dosa-dosa) mereka berdua sebelum mereka berpisah.“[1]
Hadits yang mulia ini menunjukkan keutamaan berjabat tangan ketika bertemu, dan ini merupakan perkara yang dianjurkan berdasarkan kesepakatan para ulama[2], bahkan ini merupakan sunnah yang muakkad (sangat ditekankan)



Bukan lah aku nak suruh sgt org sambut salam aku  (aku bukan saper2 pun) but atleast jabat salam tu sunnah even aku xkenal pun org tu xkanlah aku nak berjabat salam ngan 2 org oldskoll aku ni jer..dah ade 8 org semeja semua lah aku salam..kang aku salam 2 kwn aku tu jer kata lak aku sombong..

dah la sekampung.mak sedaranya plak depan umah mak mertua aku jer pun..maknyer ramah kan main..baik jer orgnyer tp anak lak gtu..bukan 1st time lah budak ni gtu aku nengok perangainya..masa kenduri umah mak sedaranya pun die masuk wat xtau jer xde nak nyua tangan..aku pun tgk jelah dah umah org..xde pun nak kata aper..2nd time masa jupa kat kedai makan..aku jupe maknyer aku salam lah dah org tua..die wat xtau jer..xperlah aku sedar aku bukan saper2..bukan Wife ketua kampung ko ker..tp kurang2 xyah lah nyombong sangat..ko tu budak je lg..baru je nak mula hidup bekerja...baru merasa pratikal jer pun...
besor benor gamaknyer jdk org Majlis Daerah..

tekak dah la sakit tambah lak kecik ati mak nak..kurang lembut kot tangan mak ni die xnak sambut salam mak..huhuhu....






No comments:

Post a Comment