Tuesday 7 August 2012

Ikhlaskan Hati


Bulan-bulan puasa ni orang kata amalan yang paling mulia ialah bersedekah..
Walaupun hanya secawan air yang disedekah itu pun dah dikira..Nak sedekah pun kenalah seikhlas hati..tak kira berapa amaunt,berapa banyak,berapa berat,berapa kali,berapa kerap.

Kadang2 kita nak menderma nak tengok amaunt ikhlas ker mcm tu..walaupun rm1 yang kita dermakan kalo hati ikhlas bak kata ustazah siti bahiyah.."Hati Ikhlas Pasti Dibalas"
Kadang2 kita ni beli kasut,beg ,baju baru utk bergaya mampu..xyah tunggu gaji pun bole jer beli..tp bila ade peluang menderma ..nak kena tunggu gaji lah,duit xde lah,xde duit keciklah..mcm2 alasan..

Amaun xpenting pada aku..yang penting niat dan keikhlasan..
kalau boleh berbaju baru harga rm25 xkan lah rm2 xleh selit dalam tabung derma..
aku pun bukan selalu ade duit pun dalam purse tp setakat seringgit,2 xkan lah xdelah langsung..
xdelah sampai nak tunggu gaji baru nak menderma.
Pahala bersedekah tu ALLAH bg xtunggu hari gaji pun..walaupun ALLAH xbalas dengan wang ringgit yg kita derma tp mungkin ALLAH balas dengan perkara atau benda lain..cume sedar dengan tidak jer..

Aku bukan lah baik sangat tapi kalo setakat nak bersedekah berapa yang ade jelah aku masukkn..kalo takde mmg lah takde xpayahlah nak bagtau tunggu2 gaji..Dari situ pun dah boleh membuat orang menilai siapa diri kita sebenarnya..

Aku tolong promote jer  Tabung Kasih Palestin.Tabung tu khas letak untuk staf-staf dan student-student UiTM Tapah buat amal menderma..ade saper2 yg sudi nak menderma..leh tgk link ni..
aqsa.syarif

Selamat beramal...Hati Ikhlas pasti ALLAH balas..



No comments:

Post a Comment